onsdag 18 november 2015

Frank Olof Haglund - son till Erik Nikodemus

Sist skrev jag ju om Erik Nikodemus Haglund som emigrerade till Amerika.
Som ni minns så hade han två barn då och var gift.

När han reste över till Amerika så hade hans andra barn inte fötts ännu.
Han lämnade ju Flo församling och hustrun i december 1922 och
Hulda Elisabet var då havande i 6:e månaden.

Den 26 mars 1923 föder hon sitt andra barn. En gosse som får
namnet Frank Olof.


Frank Olof döps den 13 maj 1923 av Kyrkoherde Carl August Källner.
Fadder var f.d soldaten Johan Ferm tillika Frank Olofs morfar.

Jag har följt Frank Olof till Västra Tunhem där han bor med sin
mamma som arbetar som hushållerska hos en Gideon Lindgren.
Hans syster Mariann bor också där och så finns det en till syster
Siv Doris Matilda. I födelseboken så står det först att det är
Erik Nikodemus som är fadern till henne men sen är det överstruket
så jag vet inte vem som är hennes far.

Någon gång flyttar Frank Olof till Huddinge församling i Stockholm.
För där avlider han samma dag som han fyller 20 år, den
26 mars 1943.

Jag har inte kunnat se förut vad han dog av eftersom sekretessen har
varit, men igår så slog jag upp dödboken för Huddinge och nu
kunde jag se vad han dog av. Det var ingen rolig läsning kan jag lova.
Det står där att läsa "Decapitatis, överkörd av tåg"
Jag kollade även avskriften i SCB på hans död och då ser man koden 8568B.
Jag gick då in i ett register jag har över de olika koderna på dödsorsaker som
jag har fått via internet och  ser då att den koden betyder "Olyckshändelse".

Då vet jag i alla fall att han inte tog livet av sig, eller det vet jag ju inte men
eftersom det har antecknats som en Olycka med järnvägståg så var det
nog en ren olyckshändelse.

Vad föranledde då denna olycka? Tankarna jag haft är att kanske han varit ute
och firat sin födelsedag med goda vänner och kanske druckit lite för mycket
alkohol och irrat ner sig på tågspåret eller ramlat ner från en perrong.
Kanske det finns några gamla tidningsartiklar från denna händelse
det var ju ändå en ganska ruskig händelse.


Undrar om Erik Nikodemus fick veta vad som hänt med hans son?
Eller brydde han sig inte. Det vet jag inte och får nog aldrig svar på den frågan.
Finns ingen äldre kvar i släkten som jag kan fråga. Min mormor var ju kusin med Frank Olof
men tyvärr så lämnade min mormor jordelivet redan 1997.

Tack för att ni läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar